Dali: Zondag 9 en maandag 10 augustus 2009 - Reisverslag uit Dali, China van huubjes - WaarBenJij.nu Dali: Zondag 9 en maandag 10 augustus 2009 - Reisverslag uit Dali, China van huubjes - WaarBenJij.nu

Dali: Zondag 9 en maandag 10 augustus 2009

Door: webmaster

11 Augustus 2009 | China, Dali

Zondag 9 en maandag 10 augustus 2009.
Gisteren, op zondag 9 augustus, verbleven we in een prima 5 sterren hotel in Dali. We vertrokken ’s ochtends voor een dagvullend programma en het was schitterend weer, niet al te warm en een mooie blauwe lucht en wat stapelwolken. We zijn eerst naar een stadje buiten Dali gereden, onderweg zijn we even gestopt bij de beroemde drie pagoden. In het dorpje hebben we een markt bezocht en kregen we een rondleiding door onze gids-uit-Tibet Jim. We zagen er onder andere enkele restanten van de Culturele Revolutie (leuzen envernielingen) en reden door het dorp op een soort riksja’s met bitloze, onbeslagen pony’s ervoor. Daarna gingen we met een echte Chinese boot over het Erhai meer varen. Op de boot kregen we een heerlijke lunch, een warme Chinese maaltijd, maar ook nu weer veel te veel. Dat valt wel op, steeds krijgen we veel meer eten dan we op kunnen. Gids Jim zei dat dat kwam door het gebrek aan voedsel dat tot ver in de jaren ’80 een groot probleem was. Nu willen ze vooral overvloed zien. Na de boottocht van ongeveer een uur kwamen we aan de overkant van het meer en daar gingen we in de laadbak van een vervoermiddel staan met z’n allen. Onze reisbegeleidster Suus noemde dat vervoermiddel een Jeep, anderen noemden het een tractor, ik houd het op een mini-vrachtwagen met een buitenboordmotor. Na een hobbelige en avontuurlijke tocht van een minuut of tien kwamen we in het gehucht Base aan waar we de tempel zagen en er thee kregen. Er waren veel puppies in het dorp, maar die mogen we niet aaien. Dat is lastig, want ze zijn zo schattig. We liepen ook over de smalle paadjes door de rijst-, mais-, bonen en uienvelden. Bijzonder om je even een Chinese boer te wanen. Het veld was toch zo groot dat enkelen van ons die wat achterbleven de weg kwijt raakten. Toen ik daar liep bedacht ik me dat Amerikaanse soldaten in de Vietnamoorlog ongeveer hetzelfde zagen als ze door de dorpen patrouille liepen, maar zij zullen het heel anders ervaren hebben dan wij. We mochten er ook een kijkje nemen in een basisschool. Daar kregen we een lesje in Chinese tekens. Als je iedere dag twee tekens uit het hoofd leert kun je na twee jaar een Chinese krant lezen. Wat me opviel was zoals verwacht dat de school eenvoudige banken had, geen beamers, TV en dergelijke, maar ook dat er nog posters hangen van Lenin, Mao en andere vrolijke leiders met daarbij een tekst. Veel dorpelingen begroeten ons met ‘hello’ en zwaaien uitbundig. Na de basisschool gingen we met de ‘Jeep’ weer terug naar de boot en die bracht ons weer naar de overkant van het meer. ’s Avonds aten we Tibetaans in het Tibetaanse restaurant van Jim, lekker eten, maar wel goed voor, hoe zal ik het zeggen, overuren voor de WC’s in het hotel.
En vandaag, maandag 10 augustus 2009, vertrokken we om 8 uur met de bus naar Kunming. Een rit van 6 uur. We reden meteen door naar het stenen woud, een park met heel mooie en indrukwekkende rotsformaties van heel lang geleden. Daar hebben we een paar uur rond gelopen en vervolgens heeft de bus ons naar het hotel in Kunming gebracht, waar we even na 7 uur in de avond aan kwamen, 11 uur na vertrek uit Dali. Een paar tips: Wil je ooit naar China, sla Kunming dan gerust over. Alles is hier lelijk, betonnen gebouwen, niks Chinees aan, heel veel viaducten, auto’s en lelijkheid. Het lijkt wel een Amerikaans ghetto. Vier miljoen inwoners telt het hier. Tip 2: Als je dan toch naar Kunming gaat boek niet ons hotel (naam bij de redactie bekend). Het is een twee sterren (als je het mij vraagt niet hoor)hotel, dat stinkt naar urine, benauwd is, geen airco heeft, en ligt naast een karaokebar, tevens bordeel. We horen de karaoke heel luid en duidelijk, dat dreunt overal doorheen. Als we maar geen last krijgen van de andere functie van de buren. We hebben na aankomst gezamenlijk naar een leuk chinees restaurant gezocht,maar zelfs dat is hier niet. We kwamen na een heel gespeur uit bij Kentucky Fried chicken, KFC. Wat een vernedering. Godzijdank gaan we hier morgenochtend weg, met het vliegtuig weg van hier, op naar Yangshuo, wat volgens Suus de mooiste stad van China is. Zal mij benieuwen. In het hotel hier hebben we geen internetverbinding. Dit bericht zal dus wat later geplaatst worden
We lezen met veel plezier alle reacties. Wat leuk dat zoveel mensen zo vaak reageren!

• 11 Augustus 2009 - 17:26

Nel:

Dat laatste was dan niet zo leuk maar daarvoor was het toch geweldig. Ik zie het helemaal voor me, maar wrs. wel anders dan jullie het zien. Je hebt zeker al duizend foto's gemaakt. Even wat anders, zondag komen Nettie en Bernard Leo halen. Het is zo heel erg goed gegaan, dat het jammer zou zijn als hij helemaal gestresst thuiskomt van de verbouwing. Dan zien Dianne en Saskia hem ook meteen als jullie thuiskomen en dat lijkt me wel leuk. Hij is net een schoothondje. Als ik ga zitten komt hij meteen aanlopen. Dus de volgende vakantie kan hij weer komen.
    Als jullie dus allemaal je best doen ken je al 42 chinese karakters als je terug bent. Heel fijne dagen gewenst in "de mooiste stad van China". We hebben de hele reis gevonden in de atlas, best een groot gebied. Goede reis en liefs van Nel, Ton en Leo

• 11 Augustus 2009 - 18:26

Martine:

Ga zo maar weer eens op de kaart kijken wat een afstanden rijden jullie. Krijg zelf ook helemaal zin in verre reis. zal Kumning idd overslaan. dacht zelf aan de gleysers van ijsland te paard! Wel te gek jullie kinderen zien echt wat van de wereld, vind het wel heelbijzondere dingen die jullie doen, even naar zo'n schooltje bijvoorbeeld. Je ervaart een beetje van echt China.
    Veel plezier nog verder, kan jullie einde niet meer lezen denk ik dan zijn wij zelf weg. Lieve groet martine

• 12 Augustus 2009 - 06:52

Nettie:

Jullie maken toch wel veel mee. De lucht in Nederland zit vol wolken en temperatuur gaat naar beneden. Voor vandaag is er regen voorspeld. Het dorp hier lijkt wel uitgestorven. Bij de manage is ook rustig: af en toe 's avonds een verdwaald(e) ruiter(tje). Kootje en Zoey maken het goed. Ze vinden het vreemd dat ze minder aandacht krijgen en dat er niet met ze gereden wordt, want ze komen zelf aandacht vragen. Soms laten ze zien dat ze snel kunnen rennnennn. Hun buikjes blijven even rond.
    Groetjes Nettie

• 12 Augustus 2009 - 09:03

Annemarie:

Hallo,Chinezen !
    Ik heb in een half uur een week China gedaan.Had het gevoel er een beetje bij te zijn : in geval van nood kun jij altijd nog schrijver worden , Koen !!
    Dit lijkt me trouwens een reis , waar je,terug in ons kikkerland eindeloos over door kan en wil praten.
    Nou,hier zit een luisteraar hoor !
    Geniet en huiver nog vijf dagen !!!
    Liefs,
    Annemarie