Van Kunming naar Yangshuo 11 en 12 augustus 2009 - Reisverslag uit Dali, China van huubjes - WaarBenJij.nu Van Kunming naar Yangshuo 11 en 12 augustus 2009 - Reisverslag uit Dali, China van huubjes - WaarBenJij.nu

Van Kunming naar Yangshuo 11 en 12 augustus 2009

Door: webmaster

13 Augustus 2009 | China, Dali

Gisteren, dinsdag 11 augustus 2009, zijn we de dag begonnen met de verjaardag van Xia, ze werd gisteren 10 jaar en dat vierden we met taart. Zij en haar zus Mei Jin zijn in China geboren en op zeer jonge leeftijd geadopteerd. Dit is de tweede keer dat ze weer terug zijn in China. Het zijn twee oer-Hollandse meiden geworden die net zoveel Chinees spreken als wij, maar ze worden hier nog wel eens in het Chinees aangesproken door Chinezen die maar heel moeilijk en met verbazing kunnen begrijpen dat deze meisjes geen Chinees spreken. Het valt mij op dat Xia en Mei Jin daar geen problemen mee hebben. Gevolg is wel dat ze niet steeds gevraagd wordt op de foto te gaan met de lokale bevolking. Onze kinderen worden veel aangesproken op hun uiterlijk: beautiful en cute. Maar goed, na de taart, het zingen en het laten klappen van de ballonnen konden we eindelijk met de bus naar het vliegveld van Kunming,een rit van goed een half uur. Ohja, het bordeel waar ik de vorige keer over sprak bleek niet bij de buren te zitten,maar op de tweede verdieping van het hotel. Daar kwam een reisgenoot achter die een massage wilde hebben en doorverwezen werd. Maar dat ter zijde. Net als bij de vorige twee binnenlandse vluchten hadden we vertraging. Uiteindelijk liep het op tot twee uur. Voordeel is wel dat er gezorgd wordt voor een maaltijd bij de gate. Smullen dus. De vlucht duurde goed een uur en toen waren we in Guilin, waar een gids en een busje voorons klaar stonden. Hier is het drukkend warm zoals dat in midden Spanje of Rome is in de zomer. Ik schat het in op een kleine 35 graden, maar anderen houden het op een paar graden minder. Na anderhalf uur rijden kwamen we aan in Yangshuo (4 of 5 miljoen inwoners, dat is niet helemaal duidelijk) waar we drie nachten zullen blijven. Een fijn hotel, geen internet, maar wel airco. Gisteravond zijn we met de hele club uit eten geweest in het centrum. Heerlijk gegeten en de kinderen kregen friet met loempia’s. Daarna ben ik nog met drie reisgenoten naar een terras geweest en lag nog voorhalf twee in bed na een gezellige avond.
Vandaag, woensdag 12 augustus 2009, zijn we om half elf vertrokken en gingen we met huurfietsen de hort op met de hele groep. Door de stad fietsen is spannend,maar daarbuiten is het snel rustig. Rondom de stad liggen prachtige bergen die scherp omhoog steken uit het landschap. Je zou niet gek staan te kijken als je er Gandalf uit The Lord of the Rings zou zien wandelen met Harry Potter. Zo’n landschap is het dus. Sprookjesachtig. We zullen er wel een paar foto’s ban plaatsen. Na een half uur fietsen kwamen we bij de rivier waar we elkaar nat gingen spuiten met water en tevens met bamboevlotten de rivier afdreven, aangeduwd door een Chinees die de hele rit van bijna twee uur achter op het vlot stond,de stok in het water duwde en het vlot vooruit hielp. Wat een baan! Onderweg moesten we over een stuk of zes watervalletjes heen varen. Voor Desiree en mijn persoontje extra spannend want wij hielden alle rugzakken met het geld e.d. bij ons. Wij moesten alles droog houden en zeker niet omkieperen. Bij meerdere watervallen werden we nat tot onze bibs,maar we hebben de spullen droog gehouden. Een ander vlot was wel omgekukeld,maar de schade bleef beperkt tot een vermiste bril. Onderweg dreven er veel vlotten waar we van alles konden kopen, drinken, eten en zelfs een foto waarop we staan terwijl we van de waterval af glijden. We hebben er 1 van gekocht. Toen iedereen uit het water was hebben we een stuk gefietst en samen heerlijk (Chinees) gegeten. Vervolgens zijn wij vieren met nog twee tweetallen van andere gezinnen de 800 treden naar de maanberg opgegaan. Die berg kenmerkt zich doordat er midden in de berg een groot gat zit. Ik denk dat dat komt doordat de Noordkoreanen of de Amerikanen een raket op de berg afgeschoten hebben. Toen we doorweekt van het zweet boven waren was het wel genieten van het uitzicht. Prachtig. Eigenaardig war dat we beneden aan de berg werden overvallen door een groep vrouwen die gekoeld water en frisdrank aan ons wilden slijten. Ze wilden verkopen, maar wij zeiden Boe Jou (wil ik niet). En tot onze stomme verbazing liepen ze met ons mee naar boven, helemaal naar de top. Terwijl wij puffend en zwetend naar boven klommen, liepen zijn lachend met ons mee en met hun waaiers bliezen ze ons afkoeling toe. En dat deden ze ook toen we boven waren. Tja, toen hebben we wel wat van ze gekocht. De lege flesjes konden we weer bij ze inleveren, want voor 20 lege flesjes krijgen ze 1 Yuan, een dubbeltje. Na uitrusten de natuurlijk de fotosessie op de top zijn we weer afgedaald en naar de stad terug gefietst. Na even opfrissen in het hotel zijn we pizza gaan eten, want zo westers is het hier wel. Er lopen hier veel westerse types rond, veel Nederlanders ook. De pizza was lekker en morgen staan Dianne en ik om kwart voor 5 op, want we gaan ballonvaren boven de voornoemde bergen. Dat is Diannes idee, ik durf niet, maar Dianne wil toch echt gaan en ik laat haar niet alleen gaan. Dat wordt onze eerste ballonvaart. Best spannend. Maar daarover de volgende keer meer.
Dank weer voor alle leuke en spontane reacties!

• 13 Augustus 2009 - 11:26

Irene:

Ik lees julie verhalen echt met veel plezier! Het klinkt echt geweldig allemaal, wat jullie daar mee maken. Heel veel plezier nog!

• 13 Augustus 2009 - 19:50

Martine:

jemig Dianne jij bent wel heel stoer. Het is denk ik ook wel heel bijzonder om daar te varen aan een ballonneke. He is zowiezo iets bijzonders en daar helemaal. Veel plezier en een bhouden vaart! lieve groet martine

• 13 Augustus 2009 - 20:09

Annemarie:

Hé,hé, jongens, nou niet al te stoer worden :bijna verzuipen en vandaag zeker uit de ballon gesprongen....
    Zal blij zijn als ik je volgende verslag lees potverdikkie.
    Liefs, lelijke waaghalzen !!
    Annemarie

• 13 Augustus 2009 - 22:29

Nel:

Goh, Dianne je durft meer dan ik. De ballontocht zal inmiddels wel achter de rug zijn en we hopen dat het heel leuk was. Van Koen ook heel moedig om mee te gaan! Feliciteer Xia van ons, wat een leuk verhaal. En wat geweldig voor die meisjes om hun geboorteland te bezoeken.
    We genieten zeer van jullie reisverslagen. Ik lees ze aan Ton voor en we bekijken samen de foto's. Nog een paar fijne dagen, we zien toch uit naar jullie terugkomst al zou het voor jullie wrs. nog wel langer mogen duren. Hier gaat alles prima, ik zal blij zijn als ik een keer kan zitten zonder Leo op schoot. Hij is geweldig lief. Kussen van ons allemaal en liefs van Nel