Van Beijing naar Xian 1 en 2 augustus 2009 - Reisverslag uit Peking, China van huubjes - WaarBenJij.nu Van Beijing naar Xian 1 en 2 augustus 2009 - Reisverslag uit Peking, China van huubjes - WaarBenJij.nu

Van Beijing naar Xian 1 en 2 augustus 2009

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

02 Augustus 2009 | China, Peking

Op zaterdag 1 augustus ben ik (Koen) om 8 uur opgestaan en ben alleen met de taxi naar het nieuwe gebouw van de Chinese staatstelevisie geweest, ontworpen door de Nederlandse architect Koolhaas. Desirée en de kinderen sliepen door tot half 10. Vervelend was dat de taxichauffeur me naar een ander gebouw van de Chinese staatsTV (CCTV) bracht. Ik wees hem steeds al op de kaart dat ie fout reed,maar hij gebaarde steeds dat het goed was. Dus bij het gebouw waar we niet moesten zijn kreeg ik uiteindelijk uitgelegd waar we wel moesten zijn en dat begreep hij pas nadat hij zijn brilletje had opgezet. Dus niet na 20 minuten, maar na 70 minuten was ik uiteindelijk bij het juiste gebouw. Het is echt een gigantisch gebouw. Ik heb er meteen maar een paar honderd foto’s van gemaakt. Het gebouw ernaast is ook beroemd, maar helemaal uitgebrand en daardoor niet minder indrukwekkend. Het contrast van het moderne nieuwe gebouw en de eenvoudige wijk die ernaast ligt is groot.
Ik was om 12 uur weer terug in het hotel. We hebben uitgecheckt en zijn nog even na de zijdemarkt geweest. Die zijdemarkt is erg beroemd. We waren na een half uur al weer buiten. We hebben wel enkele shirts gekocht, afgedongen van ongeveer 560 yuan naar 60 yuan. Zo gaat dat hier. 60 yuan is ongeveer 6 euro.
Om drie uur gingen we met de bus naar station west in Beijing, naar verluid het grootste station ter wereld (volgens mij op Berlijn na). Wat een gedrang en een drukte, ongelofelijk. We hadden er gelukkig een gids bij, anders hadden we zelf de trein nooit kunnen vinden. We sliepen in eenvoudige bedden, drie boven elkaar, tussen de Chinezen airco deed niet veel, WC vies zoals we dat gewend zijn kwamen we vandaag om ongeveer half 8 aan in Xian. Ook hier buiten het station een drukte van jawelste. De Chinese gids stond gelukkig te wachten en wat later reden we met de bus naar ons hotel. Het is een eenvoudig hotel, waar we meteen gingen ontbijten en dat was een goed ontbijt. Nadat we de spullen op de hotelkamers hadden gezet zijn we naar het zwembad van het hotel geweest, waar de vier vaders een polowedstrijd gespeeld hebben tegen alle kinderen en volgens de kinderen hebben zijn gewonnen met 24 tegen 19 punten, maar de vaders menen dat zij gewonnen hebben met 15 tegen 14. We laten de kinderen maar in de waan.
Vanmiddag gaan we naar de stad Xian (slechts 7 miljoen inwoners, vergelijk Beijing met 16 miljoen inwoners) waar we o.a. over de stadsmuur gaan fietsen en in een Chinees dumpling restaurant gaan eten. In tegenstelling tot het programma gaan we morgen naar het terracottaleger in plaats van vandaag. Dat kwam beter uit. Morgen gaan we na dat bezoek door naar het vliegveld en vlieger we naar ons volgende reisdoel, ik heb nu geen idee wat dat ook alweer was. We zien het wel.
Ten slotte: het weer: warm, maar binnen zijn overal airco’s, dus het valt nog mee. Gisteren in Beijing bij vertrek veel regenen vandaag bewolkt maar wel droog en warm, benauwd zelfs. Op de site ook een filmpje waarop in de Verboden stad Chinezen met Dianne en Saskia op de foto gaan,iets wat wel heel vaak gebeurt hier.
Tot zover gisteren en vandaag.

  • 02 Augustus 2009 - 17:50

    Nel:

    Wat vind ik dit geweldig fijn, om zo bijna met jullie mee te kunnen reizen. Foto's wel gezien, heel leuk, filmpje niet gezien. Slapen jullie goed in de trein? Ik ben heel benieuwd naar hoe het terracottaleger is, wist niet dat het er zoveel zijn. Annemarie wegwijs gemaakt naar jullie programma. Smaken de krekels fijn? hier gaat alles goed. Leo is buiten geweest, een beetje schichtig, eet goed, slaapt goed, kakt goed en drnkt veel. We kijken vol verlangen uit naar het volgende verslag. Goede reis en genieten maar. Dag Dianne en Saskia, groetjes van de Leeuw. Liefs, Nel en Ton

  • 02 Augustus 2009 - 17:58

    Annemarie:

    Wat fantastisch, Koen !
    Net weer een beetje anders dan een week in Nijmegen, waar ik ook echt genoten heb.
    Liefs voor jou en je Vrouwen.
    Ik kijkuit naar het vervolg !

  • 04 Augustus 2009 - 13:27

    Pim:

    o o o wat een ellende met die chinezen zonder bril en geen engels spreken he? of Nederlands. Ik ben blij dat het de vakantiepret niet nadelig beinvloed en dat jullie het goed naar de zin hebben daar. ik zal straks kijken of ik de foto's en film hier kan bekijken. en mogelijk verdere verslagen. zeer benieuwd naar het terracotta leger.... fijne dagen en doe voorzichtig. Groet, Pim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 29 Juli 2009
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 6551

Voorgaande reizen:

28 Juli 2009 - 17 Augustus 2009

Wij zijn naar China

Landen bezocht: